برنامه تمرینی

رژیم غذایی در کمترین زمان ممکن 1 ماهه لاغر شوید

 رژیم غذایی

اگر از آن دسته افرادی هستید كه هر رژیمی غذایی را – از خوردن گریپ فروت گرفته تا حذف كربوهیدراتها – لااقل یك مرتبه امتحان كرده اید، با تعدادی از باورهای غلط در مورد تغذیه نیز آشنا شده یا آنها را آزموده اید و یا اگر جزو تازه واردین به عالم رژیم و تغذیه صحیح هستید، دانستن این كه چه دستورات و توصیه هایی نادرست و كدامها صحیح هستند، میتواند بسیار مفید باشد. در اینجا به بررسی تعدادی از مهمترین این باورهای غلط پرداخته ایم:

اگر شب دیروقت غذا بخورید، تمام آن مستقیما به چربی تبدیل میشود

این گفته صحت ندارد. تحقیقات تایید كرده است كه اگر كالری دریافتی روزانه شما، متناسب با وزن و سوخت وساز بدنتان باشد، از خوردن شام دیروقت یا یك وعده خوراكی قبل از خواب، اضافه وزن پیدا نمیكنید.

بدنسازی

برای اطمینان بهتر است مواد غذایی را در طی وعده های متعدد در روز به بدن برسانید و هر 4 یا 5 ساعت چیزی بخورید تا بدن و مغز را تغذیه كرده و اشتهای خود را كنترل نمایید. اگر دیر شام میل میكنید، مراقب مقدار غذایی كه میخورید و تناسب آن با آنچه در طی روز مصرف كرده اید باشید. اگرهم به خوردن یك خوراكی كوچك قبل از خواب یا همراه با برنامه تلویزیونی علاقه دارید، بهتر است مقدار و نوع این خوراكی طوری باشد كه كمتر از 250 كالری داشته باشد مانند ذرت بوداده ساده، یك مشت بادام، یك موز و یا یك بستنی رژیمی كوچك و …

میوه و سبزی تازه مغذی تر از انواع فریز شده آن است.

لزوما خیر، گاهی پیش می آید كه مواد مغذی میوه و سبزی فریز شده بیشتر هم هست. به این دلیل كه گاهی محصولات “تازه” ای كه از میوه فروشی تهیه میكنید، ممكن است بسیار كهنه تر از آنچه تصور میكنید باشند.

در واقع مگر در مواقعی كه شخص در محلی مانند مزرعه، باغ و یا شهری با محصولات كشاورزی و یا بازار تره بار اصلی شهر زندگی كند، میوه و سبزیجاتی كه به دست مردم میرسد معمولا راه طولانی و حتی بین كشوری را طی كرده و زمان درازی از چیده شدن آنها گذشته و در این مدت تغییرات نور و دما، مقداری از مواد غذایی مهم آنها، مانند ویتامین ث و فولیك اسید را از بین برده است. در ضمن فراموش نكنید كه این محصولات چند روزی را هم در یخچال خانه شما میگذرانند!

تغذیه

در چنین مواقعی، مواد غذایی گیاهی فریز یا كنسرو شده، دارای مواد مغذی بیشتری هستند زیرا فاصله زمانی چیده شدن تا فراوری شدن آنها بسیار كمتر از مدت زمانی است كه محصولات تازه بر سر میز خانه شما میرسند. بعضی مواد غذایی گیاهی نیز با فراوری شدن بهتر میشوند، برای مثال گوجه فرنگی، برای تبدیل شدن گوجه فرنگی به رب وسس و یا كنسرو گوجه فرنگی، ابتدا میوه ها پخته میشوند و این مرحله موجب آزاد شدن لیكوپین (lycopene) كه یك آنتی اكسیدان موثر در پیشگیری از بسیار سرطانهاست، میشود.

البته شكی نیست كه مواد غذایی فراوری شده دارای موارد منفی نیز هستند كه به سه دسته اصلی تقسیم میشوند: مزه، بافت و افزودنیها. مزه مواد غذایی فریز یا كنسرو شده كمتر به خوبی مواد تازه است، به خصوص كه تولید كنندگان آنها معمولا عادت دارند به مقابله با طبیعت پرداخته و به این مواد نمك، شكر یا روغن اضافه كنند.

سبزیجات كنسرو شده شهرت بدی به شور بودن دارند و میوه ها و سبزیجات فریز شده هم گاهی حاوی شكر یا چربی اضافه هستند. البته در سالهای اخیر انواع بدون نمك این مواد نیز تولید میشود. پس، اگر مواد تازه واقعا تازه در اختیار دارید، در مصرف آن تردید نكنید و در صورت اجبار به تهیه مواد فریز و كنسرو شده ای بپردازید كه بی نمك بودن آن روی بسته بندی ذكر شده باشد.

تمایل به خوردن یك غذای خاص به معنای كمبود یك یا چند ماده غذایی در بدن است.

واقعیت این امر هنوز مشخص نیست. دانشمندان هنوز نتوانسته اند ارتباط مستقیمی میان تمایل یا هوس خوردن یك غذای خاص را به نیاز بدن نسبت به مواد مغذی تشكیل دهنده آن پیدا كنند. در یك آزمایش، افرادی كه تمایل دائمی به خوردن شكلات داشتند داوطلب شده و به نیمی از آنان نوشیدنیی ساخته شده از مواد شیمیایی موجود در شكلات و به نیم دیگر قطعه شكلاتی قلابی داده شد. این قطعه شكلات از نظر شكل، طعم و بو مانند شكلات واقعی، اما فاقد مواد مغذی شكلات واقعی بود. نتیجه این كه هوس شكلات در افراد گروه دوم برطرف شد اما گروه اول چنین احساسی نداشتند. به این ترتیب، نقطه رضایت مندی از خوردن یك ماده غذایی، با بو، طعم و جنس این ماده هم ارتباط مستقیم دارد.

گاهی هوس خوردن چیزی، به داشتن خاطره و یا احساس خوب نسبت به این خوراكی مربوط است، شما غذایی را كه در محیطی دوستانه و دلچسب میل كرده اید، دوست دارید، چون آن فضا را به خاطرتان می آورد، نه به این دلیل كه مثلا آهن بدنتان كم شده باشد.

رژیم آب میوه روش مناسبی برای سم زدایی و لاغری سریع است.

خیر! دلیل آن هم واضح است، بدن ما برای پاك شدن و “سم زدایی!” نیازی به كمك ندارد و كلیه ها، كبد و مثانه این كار را به خوبی انجام میدهند. رژیم آب و آب میوه، نه تنها موجب لاغری سریع نمیشود، بلكه شخص را به پرخوری مبتلا میكند.
نوشیدنیها دارای مقدار زیادی شكر هستند كه این شكر موجب به كار افتادن روند گوارش شده و با ایجاد اوج و فرودهایی در میزان قند خون، شما را گرسنه خواهد كرد. آب میوه فاقد پروتئین است. این ماده كه در دوران كاهش وزن برای بدن بسیار ضروری است، از بافت عضلانی محافظت كرده، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و قند خون را كنترل میكند.
برای سریع لاغر شدن بهتر است بر مصرف مواد پروتئینی بدون چربی مانند مرغ، ماهی یا سویا همراه با مقدار زیادی سبزیجات و مقدار متعادلی میوه تازه و غلات كامل متمركز شوید مقدار زیادی آب بنوشید.

 

برنامه تمرینی

مواد غذایی خاصی مانند گریپ فروت، كرفس یا سوپ كلم، چربی را میسوزانند و موجب كاهش وزن میشوند.

داستانهای زیادی در این باره وجود دارد كه هیچ پایه و اساس علمی ندارند. درست است كه چنین غذاهایی كم كالری و سرشار از مواد مغذی دیگر هستند، اما چربی را نمیسوزانند. اگر با افزودن گریپ فروت یا كرفس به برنامه غذایی خود وزن كم كرده اید، میتواند به این علت باشد كه آنرا جانشین ماده پركالری دیگری نموده اید.

هنگام رژیم، باید تنها هفته ای یك مرتبه خود را وزن كنیم.
این گفته واقعیت ندارد. بررسی و كنترل روند كاهش وزن میتواند بسیار تشویق كننده باشد و بنابر تحقیقات جدید، اشخاصی كه علاقمند به كاهش وزن یا حفظ وزن فعلی خود هستند، با روزانه وزن كردن خود، به موفقیت بیشتری دست میابند.

البته … اگر از دسته افراد وسواسی هستید و با هر روز وزن كردن خود دچار پریشانی میشوید، اصولا از وزنه استفاده نكنید و برای بررسی روند كاهش وزن خود از اندازه گیری سایز و یا حتی مقایسه عكسهای خود استفاده كنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *